Středoformát jako běžný foťák? (fujifilm GFX-R)

GFX+50/3.5
GFX+50/3.5

Je možné používat středoformát jako běžný foťák?

V době digitální, to až dosud možné nebylo. Středoformáty byly pomalé a extrémně drahé, z tohoto důvodu byl nesmysl uvažovat o digi-středoformátu jakožto o běžném foťáku na focení „venku“.

Doba se však mění a s dnešním bezzrcadlovkovým středoformátem GFX R (příp. GFX-S nebo i Hasselblad X1D), už můžete vyrazit, protože rychlost už je dostatečná a cena spadla z částek, které se udávaly minimálně ve zlomcích milionu korun, na úroveň top modelů full frame zrcadlovek (aktuálně již pod 90tis.Kč!)

Já za poslední rok vzal středoformát GFX na cesty 2x. Vloni do USA a aktuálně jsem se vrátil z cesty po Indii . Zatímco v USA jsem sebou měl k fotoaparátu zoom GF 32-64/4 a portréťák GF 110/2, do Indie jsem vyrazil jen s jedním „miniaturním “ objektivem GF 50/3,5

Proč jsem upřednostnil GFX-50R před GFX-50S?

Tyhle fotoaparáty jsou technicky téměř identické (viz srovnávací tabulka) Konstrukce modelu R je mi ale bližší. Hledáček na straně a celkově kompaktnější rozměry rozhodly. Model S je přeci jen stavěný více jako profi ateliérový fotoaparát a má větší možnosti doplňujícího příslušenství


Nejdříve trochu o technice

Něco o cropu (anticropu) a odlišném poměru stran

Jelikož je MF (medium format) větší než fullframe senzor, je třeba přepočítávát ohniska objektivů a jejich DOF (hloubku ostrosti) „anticropem“. GFX senzor má ale jiný poměr stran (4:3 vs 3:2u FF) a tak je to trošku složitější. Aby se to co nejvíce zjednodušilo, základní výpočet vychází z rozdílu úhlopříček obou senzorů.

Základní rozdíly fullframe a GFX senzorů (dále MF):

  • poměr stran 4:3 u MF vs 3:2 u FF
  • fyzický rozměr senzoru u MF je 44x33mm u FF 33x24mm
  • z toho vyplývá, že:
    • plocha GFX senzoru je o 67% větší
    • základní crop faktor je x 0,79
  • pokud ale budeme chtít fotit do čtverce (což je například můj oblíbený formát ) nebo do poměru 4:3 (což je zase oblíbený formát např. profi portrétistů , jelikož obálky většiny světových časopisů se pohybují okolo tohoto poměru stran), bude situace s velikostí plochy i cropu jiná:
    • plocha senzoru je pak proti FF téměř dvojnásobná (+88%)
    • crop faktor je v tom případě také odlišný a to x 0,73

poznámka : Clona se nepřepočítává! Clona je fixní hodnota, od které se odvíjí expoziční trojuhelník – přepočítává se pouze hloubka ostrosti, která odpovídá určité cloně na FF. To není totéž – to je častý omyl zejména při porovnáváni FF vs APS-C např. – viz tento článek


Rozměry, váha a cena

GFX R má se svými 775g dokonce nižší váhu, než běžné profi zrcadlovky například Canon 5D IV(890g) nebo NIKON 850 (cca1kg) a fullframe bezzrcadlovky dnes váží jen o málo méně (např SONY A7R IV 665g.)

Rozměrově se také o nějaký zásadní rozdíl nejedná (viz obrázek)

Dokonce ani ve váze s nasazenými základními světelnými zoomy, nejsou rozdíly velké* SONY set- 1,55kg, GFX set – 1,65kg , Canon 1,75kg , Nikon 2kg

*GFX má ale o trochu nižší rozsah zoomu 25-51mm(FF)) ostatní mají 24-70mm

No a pokud si srovnáme ceny se základními světelnými zoomy, překvapivě zjistíme, že střední formát už není nejdražší ani mezi FF :

*ceny ke dni 9/3/20

Obecné výhody středního formátu

Přestanu už s porovnávacíma tabulkama a zmíním se jen rámcově o obecných výhodách MF . Díky většímu senzoru jsou to :

  • vyšší dynamický rozsah (cca 12EV)
  • vyšší DR i na vysokém ISO
  • výkon na vysokém ISO
  • vysoké rozlišení 50mpx+
  • high-end objektivy, které vykreslí více než 100mpx
  • barevná hloubka a přesnost podání
  • pro profíky důležitý argument „fotím tím nejlepším“ :)

… a jdeme na praktické zkušenosti

TEST 1. – se zoomem a portréťákem v New Yorku

Na pár dní jsme pracovně vyrazili s kolegou Pavlem Vávrou no NY a okolí a tak jsem se svolil k tomu, že zatnu zuby a vyměním své lehoučké fujifilm X foťáky, za výše uvedenou techniku. Vše jsem zabalil do malinkého 5l batůžku SLING 5L od peak design, nasadil středně široký PD popruh na tělo a vyrazili jsme.

První pocit byl : „je to návrat do doby, kdy jsem fotil na zrcadlovky“ (canon 5DIII + L objektivy). Co se týká objemu, jsem na tom byl určitě teď lépe a co se týká váhy, bylo to asi podobné.

Samozřejmě je tu jedna z největších výhod bezzrcadlel a to elektronický hledáček (pokud je kvalitní). Vidět scénu v hledáčku přesně tak, jak bude vypadat na fotce, je obrovský pokrok a kdo to zakusí, se už nikdy k zrcadlovkám nevrátí, navíc GFX-R má krásně velký, detailní a kontrastní hledáček a ještě k tomu na levé straně (co víc si přát :) ) Velký elektronický hledáček na straně – velké mechanické ovladače (+/-EV , čas) a clonový kroužek na objektivu, kvalitní citlivý joystick na výběr ostřícího bodu- tohle je pro mně ideál ovládání.

Jako miniúkol jsem si určil udělat Pavlovi set portrétů + nějaké street fotky. Tady můžete vidět některé výsledky:

Příjemné bylo, že i ve světovém centru jakým je NY, na mně jiní fotografové „uznale“ pokyvovali, ukazovali palec nahoru a párkrát mně i zastavili aby si o GFX pokecali :) ,

Ostření během focení bylo ucházející. Není to sportovní foťák, ale taky ne žádný ateliérový neohrabaný medvěd. S použitím většího ostřícího bodu a joysticku jsem fotil v pohodě i živé scény na ulici.

Nepříjemné bylo, že jsem si k PD popruhu nevzal stativovou destičku a foťák jsem tak mohl uchytit pouze v horních úchytkách. Díky tomu, že zoom objektiv i portréťák je těžší než tělo, docházelo k nepříjemnému překlápění fotoaparátu směrem dopředu a bylo to fakt k vzteku! Přitom stačilo mít klasické PD uchycení vlevo nahoře a dole pod foťákem (za st.destičku) a foťák bych mohl mít pohodlně a stabilně zavěšený u boku – vyzkoušeno po příjezdu)

Doma jsem se pak pár dní tetelil blahem nad krásnými daty z foťáku …. ale stejně nakonec vyhrála fujifilm X řada, díky velikosti, váze a dostatečně kvalitnímu výstupu. Následujících několik cest do světa jsem na GFX jako foťák, který bych chtěl sebou ani nepomyslel. …. a pak přišel „miniaturní“ objektiv 50/3,5 na který jsme dlouho netrpělivě čekali. To byla ta pravá chvíle na druhý test.


TEST 2. – s „miniobjektivem“ GF 50/3.5 v ulicích INDIE

Abych GFX pořádně zapřáhl, nevzal jsem si do Indie žádný jiný menší foťák z X řady a dokonce ani žádný jiný objektiv, než zmíněný GF 50/3.5 (36/2.5 FF/4:3).

Upřímně to už začíná být na pováženou, jestli tenhle foťák nemá ambice být i cestovní. S tímhle objektivem je to totiž „lehký“ set, těsně přes 1kg (1.110g). Objektiv je super univerzální a dají se s ním dělat jak portréty tak i reportáž. Otevřená clona dává bezkompromisní výsledky a rozdíl ostrosti mezi clonou 8 nebo 3.5 nevidím ani v rozích. Navíc na rozdíl od velkých objektivů o kterých jsem psal výše, je s ním tělo krásně vyvážené a není problém jej nosit i na krku.

Na otázku, jestli světelnost 3.5 není málo na portrét, asi odpovím nejlépe fotkou. Nezapomínejte, že DOF se přepočítává u 4:3 poměru jako 2,55 na FF. Nic omezujícího na tom nevidím, specializovaný portréťák to není, ale vykreslení je boží a hl. ostrosti přesně taková, jakou si u portrétu přeju. Pokud by to někomu nestačilo a chtěl by menší DOF je tu o něco větší objektiv GF63/2.8 (cca 50/DOF2 na FF)